• עמותת תודעה

לקחת את החינוך המיני למאה ה-21

הרבה לפני ארוע האונס הבא שעולה לכותרות, הבינו ברחבי העולם כי לחינוך המיני המסורתי יש מגבלות רבות. החל מטאבו טבעי לקיים שיח פתוח על הנושא, דרך חוסר הכשרת צוותים ועד מחסור במשאבים. ולכן, פותחו בעולם עשרות ממשקים שנועדו להתגבר על מגבלות אלה, באמצעות חינוך מיני דיגיטלי. כיום, כשכל מערכת החינוך עוברת ללמידה מרחוק – זה נשמע מהלך טבעי, אך למעשה החינוך המיני הדיגיטלי קיים בעולם למעלה מעשור. ישראל נמצאת הרחק מאחור בתחום, גם ביחס למדינות מתפתחות.

הרבה לפני פרוץ הקורונה, זיהו במדינות רבות את החסמים ביישום של חינוך מיני והבינו את הפגיעה בזכויות האדם הבסיסיות של מליוני ילדים/ות נערות ונערים אשר אינם זוכים לקבל ידע ומיומנויות הנדרשות לבריאות מינית. בהלימה למגמה הכללית של חינוך באמצעים דיגיטליים המתואמות לדור ה-Z , החל להתפתח גם מתודות חינוך מיני דיגיטלי המונגשים לטלפון הנייד.

אז למה בכלל להעביר את החינוך המיני לעולם הוירטואלי?

זה לא סוד שרב זמנם, ובעיקר בתקופת התפשטות הקורונה, נערים ונערות מבלים במסכים. בישראל, בין המדינות המובילות בנתון זה בעולם, זמן המסך מגיע ל- 7 עד 9 שעות בממוצע ביום. לא מפליא אם כך שבסקרים שונים שנערכו בעולם נמצא, כי בני/בנות נוער מחפשים מידע על מיניות באינטרנט בממוצע אחת לשבוע. בישראל נמצא כי 38% מהנוער חיפשו מידע על מיניות באינטרנט, נתונים גבוהים אלה מהווים הצדקה די ברורה לפתח עבורם תהליכים חינוכיים בסביבה הטבעית שלהם.

השימוש באינטרנט כמקור מידע על מיניות מתגבר על החסמים ליישום חינוך מיני המסורתי כיוון שהוא לא תלוי בגורמי תיווך (ארגונים וא/נשי מקצוע) ובתקציבים. בשל כך, למעשה, החינוך המיני הדיגיטלי מגיע למיליוני יוזרים ברחבי העולם. מחקרים מראים כי לחינוך מיני דיגיטלי אפקטיביות רבה כמקור עבור הנוער לחקור את המיניות שלהןם ללא שיפוטיות, אפליה או סטיגמה, ולפיכך הוא נמצא כמשמעותי ביותר בקרב נוער במצבי סיכון ובעיקר בקרב נוער להט"ב. אפקטיביות זו נמדדה במחקרי הערכה, בהם נמצא כי השימוש בחינוך מיני דיגיטלי השפיע על עמדות והתנהגות מינית כגון שימוש באמצעי מניעה, והימנעות מהתנהגות מינית מסכנת.


חינוך מיני דיגיטלי הוא מקור מידע נייד, נוח, מותאם אישית, פרטי ואנונימי המשלב פוטנציאל של ערך הבידור וההנאה. האפשרות לתקשר עם קבוצת השווים בצ'ט או בפורום באופן אנונימי נמצאה כאפקטיבית ורלוונטית במיוחד.

בתוך הז'אנר של ממשקי חינוך מיני שונים בעולם, ניתן למצוא תת-ז'אנר של למידה מבוססת משחק (Game-Based Learning). למידה מבוססת משחק היא מתודה מוכרת ואפקטיבית בתחומים שונים לשינוי ידע והתנהגות. השימוש בהם מעלה את המוטיבציה של נערים ונערות ללמידת חינוך מיני וניכר כי עולה גם רמת המעורבות שלהןם בממשק. חוץ מההנאה תוך כדי למידה, שימוש במשחקים ככלי לחינוך מיני מחזקים את יכולת קבלת ההחלטות והמנעות מהתנהגות סיכונית ביחס למיניות. במחקר שהשווה בין שימוש בחינוך מיני דיגיטלי - מבוסס משחק במהלך שיעור, לבין חינוך מיני מסורתי - נמצא כי השימוש בכלי דיגטלי היה אפקטיבי יותר ביצירת מוטיבציה בקרב הנוער ובשינוי הידע והעמדות.

ומה המצב בישראל?

נכון להיום, שנת 2020 – במדינת ה"סטארטפ ניישן" – אין כיום ממשקים לחינוך מיני דיגיטלי. הסיבות לכך יכולות להיות מגוונות. החל מהטאבו הטבעי לעסוק בפתיחות בנושא מביך כמו מיניות, ועד זרמים מסורתיים מושרשים בחברה היהודית והערבית בישראל. ובכל זאת, כשגיל הממוצע לצפייה בפורנו הוא 8 – המצב הזה די מפתיע.


כדי לתת מענה לואקום בתחום, עמותת תודעה עוסקת בשנה האחרונה בפיתוח ממשק ייחודי בעולם, המנגיש את הנושא דרך ז'אנר משחקי המשלב קומיקס מסתעף. בתוך הסיפור, המשתמש/ת מתמודד עם צמתי קבלת החלטות ומתרגלת, כמו סימולטור, איך כדי להתמודד איתם. התרגול יאפשר להם ברגע האמת, לשלוף מהזיכרון סיטואציות דומות ולבחור באפשרויות הבריאות והמטיבות. הפרויקט התקבל למסלול "ההאצה" של הכוורת – האב ליזמות חברתית מיסודם של קרנות הביטוח הלאומי והג'וינט, ומועמד לפרס במסגרת זו.



25 צפיות0 תגובות