• אמילי שטייף

איך מדברים על אהבה עם המתבגרים והמתבגרות שלנו ואילו מסרים כדאי להעביר להןם

עודכן ב: אוג 4

אנחנו רוצות/ים ללמד אותןם איך להתמודד ומה הדבר הנכון לעשות, אבל לא תמיד אנחנו יודעות/ים כיצד לגשת לנושאים המיניים הרגישים. "איך נכין אותןם לחיי אהבה בגיל ההתבגרות?"

"מה הגבול בין חיזור לגיטימי להטרדה?" "איך נראית מערכת יחסים מיטיבה לעומת מערכת יחסים פוגענית?" לכבוד יום האהבה ד"ר אדוה ברקוביץ' רומנו עונה על כל השאלות שלכןם


ד"ר אדוה ברקוביץ' רומנו| מנכל"ית עמותת תודעה| פורסם 04/08/20

_______________________


הורים חשוב לדעת- אנחנו מהווים דוגמא עבור ילדינו, בין אם אנחנו בזוגיות ובין אם לא. מעבר לכך, הילדים והילדות שלנו לומדים מאיתנו על אהבה כל הזמן, גם אם לא נדבר איתןם על זה. אם זה בדרך שבה אנחנו אוהבות/ים אותןם או במודלינג שאנחנו מראות/ים בבית בזוגיות שלנו.


אז על מה נדבר איתם? מה זאת אהבה?

לא לכל השאלות הגדולות ישנן תשובות ברורות ובשיחה אחת לא בטוח שתצליחו לרדת לעומק העניין.

נסו להיעזר בעצמכם כדוגמא- האהבה שלכןם אליהןם ומהאהבה הזוגית שיש או הייתה לכןם. שלב התחלתי אותו ילדינו חוות/ים בגיל ההתבגרות נוגע למעבר מאהבה למשפחה אל עבר אהבה רומנטית כלפי מושא מחוץ למשפחה. כמו כן בשיחה ראשונית עם המתבגרות/ים על אהבה כדאי גם לציין כי אם בעתיד יחושו אהבה כלפי אותו המין כמו שלהם שהדבר לגטימי לחלוטין.


דברו איתןם על הרגשות הנעימים שאהבה מסבה –

  • ההתרגשות והפרפרים

  • תחושה טובה לגבי עצמי – מרגיש/ה נאהבת

  • תחושת תקשורת טובה ובטחון – יכול/ה להגיד מה שאני רוצה בלי לחשוש

"לא תמיד מי שאנחנו אוהבות/ית אוהב/ת אותנו בחזרה, שווה לדבר על זה"

איך נממש את האהבה שלנו? לחכות שהצד השני יזום או ליזום בעצמנו?

עלינו לשים לב שבזמן השיח אנו נשארים אובייקטיביות/ים ולא מושפעות/ים מהמגדר של הילד/ה שלנו –

לעיתים יש לנו נטייה שאת הבנים נעודד להתחיל עם בנות ואילו בנות נעודד לפלרטט ולא ליזום באופן ישיר.

שיח כזה יכול לעורר בעיה שתגביל אותןם –

יש בנים מאוד ביישנים שמאוד ישמחו שמושא אהבתןם תיזום,

ואילו ישנן בנות שמרגישות מאוד בנוח ליזום –

אם המסר יהיה שאסור לה – החשש הוא שזה יגרום לה להבין שבנות לא אמורות ליזום בכלל –

גם לא ליזום דברים יותר יום-יומיים.


החיים הם לא סרט הוליוודי, איך מתמודדים עם דחייה/סיום קשר?

בואו נודה על האמת, לא תמיד מי שאנחנו אוהבות/ית אוהב/ת אותנו בחזרה.

שווה לדבר על זה, אולי דרך סרט טוב או פרק בסדרה שמציג סיטואציה כזו.

חשוב להעביר מסר שיש שונות בין כולנו ולכל אחד/ת טעם שונה ולכן זה שמישהו לא אוהב/ת אותי לא אומר שמשהו בי לא בסדר.


מה הגבול בין חיזור לגיטימי להטרדה?

חשוב לדבר על כך שזה בסדר להציע שוב את אהבתנו בצורה מכבדת, נעימה, אבל אם פעמיים אמרו לנו לא – עלינו לדעת איך לקבל זאת ולא לחזור ולהטריד.


איך נראית מערכת יחסים מיטיבה לעומת מערכת יחסים פוגענית?

המסר החשוב מתייחס למתן כבוד לגבולות שלי, במערכת יחסים מיטיבה יש מקום לנפרדות ולתחביבים של כל אחד מצידי הקשר. חשוב גם שבקשר כל אחד מהצדדים יוכל לבלות זמן גם עם החברות והחברים של כל אחד ואחת ולא בהכרח כל הזמן להיות יחד.

מערכת יחסים מיטיבה יש בה שוויון בקבלת ההחלטות, לאן הולכים ועם מי נפגשים והכי חשוב רצון והנאה הדדית של שני הצדדים.

חשוב להדגיש בפניהם כי מערכת יחסים מיטיבה זהו קשר בו ברור שהמגע המיני הוא ברצון הדדי מלא,

בהסכמה מילולית, וללא שום לחץ גם אם מדובר על סטוץ חד פעמי. בקשר מהסוג הזה תתקיים תקשורת מילולית ולא-מילולית.


סימני אזהרה לזוגיות פוגענית

  • קנאה קיצונית

  • הפסקת פעילויות פנאי ומפגש עם חברות וחברים

  • שתלטנות בקשר

  • תחושות של חשש מאיך שהצד השני יגיב

  • אהבה לא קונים בכסף- הרעפת מתנות/ קניית בגדים /אלכוהול /תכשיטים... זו לא דרך להפגין אהבה ויש להתנהל בחשדנות כלפי בן זוג הרוכש מתנות באופן תכוף.

במקרה כזה כדאי ללמד את המתבגרות והמתבגרים להתייעץ איתנו ההורים ואף לפנות לעזרה של גורם מקצועי במידת הצורך.


לסיכום יום האהבה הוא הזדמנות מצויינת ליזום שיח על אהבה ומיניות וזו גם הזדמנות נפלאה להעביר מסרים שחשוב להעביר למתבגרים שלנו גם בנושאים רגישים שכאלה. שדרו למתבגרים שאפשר ואפילו כדאי לדבר איתכם על הנושאים האלו ואולי אפילו הם ישתפו אתכם בדברים שתרצו לדעת.


הורים יש לכןם שאלות נוספות שתרצו לשאול?

כתבו לנו ונענה על כל מה שתרצו לדעת.

נ.ב טיפ אחרון

כלי מעולה לפתיחה של שיחה מסוג זה יכול להיות צפייה משותפת בסרטון:




309 צפיות

© הזכויות שמורות לעמותת תודעה   |   03-9099119   |   hasbara@todaango.org.il